Projekt schodiště musí dbát na bezpečnost i pohodlí

Necháte-li si vypracovat projekt dřevěného schodiště, měl by pamatovat nejen na zajímavý vzhled a funkčnost, ale také na vaši bezpečnost a komfort při chůzi. Ať už si zvolíte dřevěné schody lomené, přímé nebo točité, vždy tu bude hrát důležitou roli našlapování po schodnicích, a to nejen ve stylu manekýn, které se cíleně prochází po molu, aby se plně soustředily zejména na svůj pohyb, ale také v okamžicích, kdy jste zabráni do nějaké myšlenkové činnosti.

schodiště v domě

Po schodech velmi často chodíme automatizovaně, máme ten pohyb nacvičený a nemyslíme zrovna na to, že je nutné pokládat levou nohu před sebe v určitém úhlu a do určitého místa, a pak zas druhou nohu, zkrátka jdeme po schodech tak, že je považujeme za bezpečné, a víme, že nás nezklamou.

Bezpečné schodnice – každý projekt schodiště by měl zahrnovat povrchovou úpravu schodnic, aby byla protiskluzná, dostatečně prostorná a široká, aby schodnice nebyly skloněny pod příliš velkým úhlem, aby byla v blízkosti spolehlivá madla zábradlí, a aby se také mohl po schodech pohodlně projít i senior či malé dítě.

velký dům se schodištěm

Otevřené či uzavřené schodnice – někomu z vás mohou vadit schody otevřené, kdy je mezi jednotlivými stupni vidět dolů, nepříjemné je to hlavně u velkých převýšení, kdy máme pod sebou poměrně velkou hloubku. Markantní je to zejména při výstupu na nějakou rozhlednu. Pokud patříte k lidem, kterým působí otevřené schody psychické potíže, trvejte na schodišti uzavřeném.

Jak často využívat schodiště – máte-li schody doma v mezonetovém bytě či v rodinném domě, neváhejte je využívat každý den. Snažte se chodit po schodech alespoň pět, deset minut denně, protože je to jeden z nejzdravějších pohybů, který existuje. Je dokonce zdravější, než vysokohorská turistika. Je to skvělý posilovač srdce, krevního oběhu, nervové soustavy, imunitního systému a pomáhá také udržet pevnou klenbu vašich chodidel.